Tuesday, June 7, 2016

Ramadhan 2016

Salam,

Pejam celik pejam celik kita sudah memasuki bulan Ramadhan.  Lamanya tak bercerita di sini.  Hari ni tiba-tiba rasa macam nak berkongsi di sini.

 Sudah hari kedua kita berpuasa.  Tidak seperti tahun-tahun yang lepas, Ramadhan kali ini amat berbeza.  

Ya, aku bersyukur kerana masih lagi diberi peluang untuk menyambutnya namun jauh di sudut hati rasa kehilangan.

Tiada lagi yang ajak meround Pasar Ramadan.  Kalau boleh tiap-tiap hari tiap-tiap minggu ke pasar yang berbeza.  Kadang-kadang sampai ke Pekan, ke Jengka dan Kemaman pun pergi.  Tahun lepas memang best sekali sebab melayan Amsyar yang baru belajar berpuasa.

Tiada lagi yang berebut-rebut makan dengan anak-anak time berbuka.  I miss that moment very much.  Tengok anak-anak time berbuka semalam sebak rasa dan aku pun berbuka sekadar ada.

It's not terlalu ikutkan hati.  Bukan sebab tak redha.  Aku redha.  Dah lama redha.  Kalau tak redha aku tak berada di sini.  Tak bercerita di sini.  Ini soal hati.  Setiap orang lain penerimaannya.  Sama ada cepat atau tak untuk move on.  Aku pun bukan move on sepenuhnya lagi.  Masih ada sesetengah perkara yang masih lagi perlukan masa.

Beberapa bulan yang lepas juga, ada seorang sahabat FB turut kehilangan suami tersayang akibat kemalangan.  Lagi terduduk sebab hilang sekelip mata.  Anak-anak pun masih kecil di samping seorang anak syurga yang istimewa.  Tiada apa yang aku nak perkatakan sebab hanya orang yang pernah mengalami saja yang faham.  Apa yang boleh dikatakan kita mampu untuk mengharunginya, insya-Allah dengan pertolongan Allah SWT.

Kepada semua pembaca blog ini dan rakan-rakan terima kasih atas segala ucapan, kata-kata semangat dan sokongan yang diberikan selama ini.  

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA

AZLINA MY