Monday, June 29, 2015

Kes Dera Adik Yaya

Kenapalah dengan budak yang tak berdaya tu juga ko balun?  Kenapalah budak yang tak berdosa tu juga yang jadi mangsa?  Kenapalah budak yang comel dan suci tu juga yang ko jadikan sasaran?  Apa ko ingat budak tu punching bag ke?  Kalau nak sangat membalun, pergilah masuk tomoi ker, tinju ker, ha ko balunlah puas-puas.

Ishhh, aku sungguh-sungguh tak puas hatilah dengan orang yang suka mendera budak-budak ni.  Ya lah, budak-budak tu bukan tandingan kita yang dewasa ni.  Apalah yang diorang tahu.  Kalau kena pukul, kena tendang semua bukannya diorang boleh balas balik.  Bukan diorang boleh pertahankan diri.  Agaknya itulah sebabnya orang dewasa suka lepaskan geram kepada budak-budak, sebab diorang tak boleh balas balik.  Lagilah sedap memukul.

Ya Allah,  ke manalah perginya sifat belas kasihan, kasih sayang, cinta sesama manusia.  Budak-budak kan suci, comel, mesra.  Tak faham sungguh aku.

Semoga si pendera adik Yaya tu cepat-cepat dapat ditemui dan ditangkap.  Larilah ke ceruk mana pun yang salah akan tetap bersalah.  Walaupun terlepas hukuman di dunia, di akhirat nanti ko tetap akan dihitung.


AZLINA MY

Friday, June 19, 2015

Hati-Hati Membeli di Pasar Ramadan

Sudah masuk hari kedua kita berpuasa pada Ramadan kali ni.  

Alhamdulillah semalam berbuka puasa dengan juadah yang sederhana.  Hari pertama puasa pun dah ada macam-macam cerita hehe.

Firstly, Amsyar berjaya puasa penuh semalam.  Aku tak paksa pun.  Aku siap cakap kat En Khairol, kalau dia balik dari tadika dan dia tak larat suruh jer berbuka.  Alhamdulillah, dia berjaya tahan sampai berbuka.

Petang semalam juga Kuantan dilanda hujan ribut.  Kat sesetengah tempat ada pokok tumbang dan dahan patah.  Bila hujan reda kami pun redah ke Pasar Ramadan.  

Nak dijadikan cerita beli ayam panggang untuk Amsyar.  En Khairol malas nak beli yang seekor ataupun separuh.  So, dia pilih yang seketul-seketul tu lah.  Kami ambil 4 ketul paha dan 2 ketul kepak.  Aku tak taulah tukang jual tu tak reti kira atau salah cakap.  Nak tau berapa harga semua tu?  RM30 ok!  Ambik ko!  Lebih mahal daripada beli ayam golek seekor.  

Apa yang aku dengar dia cakap 10 ke toke dia.  En Khairol taknak banyak cakap terus bayar.  Aku pulak dekat belakang so tak berapa nak mendengar.  Jadi, disebabkan itu kami banned terus gerai ayam tu haha.  Disebabkan itu juga kami suruh juga anak-anak habiskan ayam-ayam tu.  Mahal tu haha.  Bukan paksa ya kalau tak cakap cam tu pun ayam-ayam tu memang habis punya.

Nak buat camne, hari pertama pun dah terkena.  Hai, lain kali memang kene berhati-hati.  Sebelum beli kena tanya dulu harga semua.  Kalau tak jelas suruh penjual tu ulang semula.


AZLINA MY

Thursday, June 18, 2015

Bantuan Khas RM500

Alhamdulillah, dapat merasa lagi bantuan khas kewangan untuk raya kali ni.  RM500 tu, kira banyak juga kan.

Bantuan khas ni telah diumumkan oleh Perdana Menteri kita pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) Ke-14 semalam.

Selain daripada itu, Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) akhirnya dinaikkan daripada RM180 ke RM300 kepada semua kakitangan Gred 41 ke bawah.  

Bayangkan rumah sewa sekarang ni pun mana dapat seratus lebih dah, paling rendah sekarang ni RM450.  Kalau bayar rumah sendiri pun koman-koman RM700 sebulan.

Kepada yang duduk kuarters kerajaan pun lepas ni dapat 25% daripada kadar imbuhan tu.  Sebelum ni mana dapat.

Emm... bersedialah kenaikan harga barang lepas ni huhu.

AZLINA MY

1st Ramadhan 2015

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana masih lagi lagi memberi ruang dan nafas kepada diriku untuk menyambut bulan Ramadhan kali ni.

Macam-macam rasa sambutan Ramadhan pada kali ni.  Dengan kehidupan yang agak tidak teratur buat masa ni.  Masih belum dapat pindah sepenuhnya ke rumah baru.  Kesihatan En Khairol pun belum betul-betul pulih sepenuhnya.

Masih lagi duduk kat rumah mak mertua aku.  Bukanlah tak suka tapi bukan rumah sendiri kan.  Lain rasanya.

In sha Allah lepas raya aku nak duduk sepenuhnya kat rumah baru.  Rasa macam tak berumah sekarang ni.  Walau apa pun kesihatan En Khairol yang lebih diutamakan.

Di kesempatan ini aku nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN kepada semua.  Semoga Ramadhan kali ini membawa seribu kerahmatan kepada kita.

AZLINA MY

Wednesday, June 3, 2015

10th Years Anniversary

Assalamualaikum wbt,  

Today is my 10th Anniversary.  Yey! 10 tahun! Yeh! Haha... tak sangka... tak percaya kepada diri sendiri. 

Masa bujang-bujang dulu selalu terfikir, aku ni akan kahwin ke?

Boleh ke aku jadi isteri orang?

Boleh ke aku mengandung?

Boleh ke aku nak lahirkan baby tu nanti... push push semua tu haha...

Boleh ke?  Boleh ke...dan banyak lagi soalan-soalan yang berlegar-legar kat kepala masa tu.

At last, you did  it for 10 years... fuhhhh 10 years ok... bukan 10 minit... bukan 10 hari... bukan 10 minggu but 10 tahun ye.

Emm but more years to go ok... in sha Allah sekiranya diizinkan Allah SWT, dipanjangkan usia, dilimpahkan rezeki... dilanjutkan jodoh sehingga ke jannah.

Happy Anniversary to En Khairol, kepada kita berdua, alhamdulillah kita berjaya mengharungi 10 tahun yang indah, yang penuh suka duka, pahit manis, yang indah, yang buruk, semoga diberikan kesihatan yang baik untuk kita mengharungi hari-hari yang mendatang.


AZLINA MY