Monday, October 5, 2015

Kerana Jerebu

Hai semua,

Hari ini 5 dan 6 Oktober semua sekolah di negeri Pahang diisytiharkan cuti akibat jerebu yang makin teruk.  Bukan setakat sekolah di Pahang tapi di seluruh negara juga kecuali di Kelantan, Sabah dan Sarawak.

Kalau tengokkan memang makin teruk keadaan jerebu di Malaysia.  Kalau tengok di bandar Kuantan ni pun macam tak makin kurang jerebunya.

Tengok IPU setakat hari ni di http://apims.doe.gov.my/v2/hour2_2015-10-05.html kebanyakan tempat dah makin kurang jerebu.  Ada 3 kawasan di Pahang iaitu Balok Baru, Indera Mahkota dan Jerantut pun dah di paras sederhana. Walau bagaimanapun masih ada sesetengah tempat yang masih di paras IPU tidak sihat.

NEGERI / STATEKAWASAN/AREAMASA/TIME
06:00AM
MASA/TIME
07:00AM
MASA/TIME
08:00AM
MASA/TIME
09:00AM
MASA/TIME
10:00AM
MASA/TIME
11:00AM
JohorKota Tinggi76*77*79*80*83* 
JohorLarkin Lama73*74*74*75*77* 
JohorMuar78*76*74*73*72* 
JohorPasir Gudang84*86*87*88*90* 
KedahAlor Setar163*160*156*152*148* 
KedahBakar Arang, Sg. Petani148*147*146*143*140* 
KedahLangkawi128*129*127*131*136* 
KelantanSMK Tanjung Chat, Kota Bharu90*90*90*90*91* 
KelantanTanah Merah90*91*91*92*93* 
MelakaBandaraya Melaka105*103*100*99*100* 
MelakaBukit Rambai102*100*98*97*99* 
Negeri SembilanNilai95*92*89*86*84* 
Negeri SembilanPort Dickson94*93*92*92*92* 
Negeri SembilanSeremban94*90*87*84*80* 
PahangBalok Baru, Kuantan77*75*74*73*74* 
PahangIndera Mahkota, Kuantan71*70*69*70*70* 
PahangJerantut92*90*88*87*84* 

Pendapat akulah, Malaysia harus ambil tindakan yang sewajarnya memandangkan ini bukan tahun pertama jerebu ni.  Dah bertahun-tahun kita alami jerebu ni dah kira macam acara tahunan dah.  Macam negara yang berkenaan tu tak buat apa-apa pun untuk menangani jerebu ni.  Sepatutnya negara tersebut kena tanggung segala kos yang dikeluarkan Malaysia akibat jerebu ni.  Ya lah, banyak aktiviti-aktiviti yang terpaksa ditangguh atau dibatalkan.  Dah berapa kos rugi kat situ.  Sekolah-sekolah terpaksa ditutup.  Pengeluaran topeng-topeng muka yang semakin meningkat.  Malaysia kena tegaslah sikit.  Takkan selamanya asyik nak berbincang jer tapi tak ada penyelesaian pun.  Tahun depan jerebu lagi.

Cepat-cepatlah berlalu jerebu ni.  Rasa tak sanggup tengok pemandangan putih jer macam dalam kelambu.  Lama dah tengok betul-betul langit dan matahari huhu.


AZLINA MY

1 comment:

Sha My heart said...

jerebu oh jerebu.

jerebu ini menyebabkan kita sukar untuk melakukan aktiviti seharian. Salah satu sebabnya, jatuh sakit.