Friday, June 19, 2015

Hati-Hati Membeli di Pasar Ramadan

Sudah masuk hari kedua kita berpuasa pada Ramadan kali ni.  

Alhamdulillah semalam berbuka puasa dengan juadah yang sederhana.  Hari pertama puasa pun dah ada macam-macam cerita hehe.

Firstly, Amsyar berjaya puasa penuh semalam.  Aku tak paksa pun.  Aku siap cakap kat En Khairol, kalau dia balik dari tadika dan dia tak larat suruh jer berbuka.  Alhamdulillah, dia berjaya tahan sampai berbuka.

Petang semalam juga Kuantan dilanda hujan ribut.  Kat sesetengah tempat ada pokok tumbang dan dahan patah.  Bila hujan reda kami pun redah ke Pasar Ramadan.  

Nak dijadikan cerita beli ayam panggang untuk Amsyar.  En Khairol malas nak beli yang seekor ataupun separuh.  So, dia pilih yang seketul-seketul tu lah.  Kami ambil 4 ketul paha dan 2 ketul kepak.  Aku tak taulah tukang jual tu tak reti kira atau salah cakap.  Nak tau berapa harga semua tu?  RM30 ok!  Ambik ko!  Lebih mahal daripada beli ayam golek seekor.  

Apa yang aku dengar dia cakap 10 ke toke dia.  En Khairol taknak banyak cakap terus bayar.  Aku pulak dekat belakang so tak berapa nak mendengar.  Jadi, disebabkan itu kami banned terus gerai ayam tu haha.  Disebabkan itu juga kami suruh juga anak-anak habiskan ayam-ayam tu.  Mahal tu haha.  Bukan paksa ya kalau tak cakap cam tu pun ayam-ayam tu memang habis punya.

Nak buat camne, hari pertama pun dah terkena.  Hai, lain kali memang kene berhati-hati.  Sebelum beli kena tanya dulu harga semua.  Kalau tak jelas suruh penjual tu ulang semula.


AZLINA MY

1 comment:

qisha chott said...

Kalau seekor logiklah...ni mahal dr ayamas seekor ni....sabar jelah..