Tuesday, January 29, 2013

Majlis Pertunangan Anak Saudara Ke-2

oleh sebab kurang rajin nak bercerita panjang-panjang, aku tulis berdasarkan gambar yer, senang sikit hehe.

inilah ahli rombongan yang ada selain daripada anak-anak.  aku ada kat sebelah belakang tu tak nampak.

sampai je, lepas disambut semua kami dijemput makan dulu.  macam tau-tau je kami semua ni lapar terutama akulah hehe.

lauk-pauk yang disediakan,  sedap-sedap belaka.  di samping nasi putih ada nasi jagung yang di tengah-tengah tu.  kemudian daging masak lemak cili api, kerabu taugeh, ayam goreng berempah.  kami diberitahu ayam goreng tu dimakan bersama kuah asam.  emmm sesuatu yang baru.  ada juga ulam-ulaman dan sambal belacan.  ohh satu lagi tak termasuk dalam gambar ada sambal kelapa tak silap.

lepas dah siap makan, kami dijemput naik ke atas rumah untuk acara selanjutnya.  yang berbaju biru tak bersongkok tu abang sulung pihak perempuan yang jadi wakil bercakap bersama dengan bapa saudara yang berbaju biru bersongkok tu.  untuk makluman bakal tunang Muza ni ada emak jer.  ayahnya dah meninggal.  dia anak tunggal perempuan daripada 4 orang adik-beradik.


antara keluarga belah pihak perempuan.


sesi menyarung cincin oleh kakak ipar.  ada 2 cincin, merisik dan bertunang.  gambar agak kabur, tak tahulah  En Khairol ambil macam mana.

lepas dah selesai semua ingatkan dah tak ada apa dah, rupanya ada pulak dihidangkan dengan kuih-muih untuk minum petang.  memang kenyang betul kami.

cuba tengok, kami bawa 7 barang hantaran tapi dibalas dengan aku rasa ada 17 barang daripada pihak perempuan.  kebanyakannya kuih-muih dan kek.

nampak kotak tekat tu, berisi dengan tepak sirih.  itu pun salah satu barang hantaran juga tapi akan dipulangkan semula nanti.  bukan senang nak tengok kotak tepak sirih tu.

masa ni tengah minum-minum sambil borak-borak.

bergambar kenangan dengan tunang Muza.  aku pun tak perasan anak dara aku duduk macam tu haisshhh.

sempat lagi anak dara aku bergambar.

masa ni dah nak gerak balik dah ni.

masa ni En Khairol la yang panggil ajak bergambar.

- bersambung -

Lina

No comments: