Thursday, May 31, 2012

Peluang

peluang selalunya tiba sekali sahaja.  semasa itulah harus membuat keputusan yang tepat untuk merebut peluang tersebut atau membiarkannya terlepas begitu sahaja.

seperti teman yang seorang ini telah terbentang peluang di depan mata tetapi dia perlu membuat pilihan dan keputusan sama ada nak mengambil peluang tersebut atau masih di takuk lama.  memang dalam dilema dibuatnya kerana keputusan yang dibuatnya nanti sedikit sebanyak akan mengubah sedikit rentak hidupnya. 

apa pun apa sahaja peluang, pilihan yang kita ada mesti ada risiko, pro dan kontranya.  hendak tak hendak kita kena juga hadapi sebab itu jalan yang kita pilih.  bagi aku, peluang yang teman itu dapat sebenarnya peluang yang amat dihajati oleh ibu-ibu yang berkerjaya.  peluang yang memungkinkan masa yang fleksibel bagi rumahtangga, anak-anak dan pada masa yang sama masih mempunyai pendapatan.  cuma mungkin untuk jangka masa panjang berisiko sikit tetapi kalau tak ada sedikit cabaran tak best kan?

yang pasti Allah SWT dah menetapkan rezeki untuk setiap manusia di dunia ini.  mungkin itu rezeki yang ditetapkan siapa tahu kan?  siapa kita nak menidakkan kuasaNya?

buat teman tersebut, kamu sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk diri kamu kerana yang melaluinya nanti adalah kamu, bukan orang lain.  fikir masak-masak, mohon petunjukNya dan saya  tahu kamu boleh buat keputusan yang tepat.  apa sahaja keputusan yang dibuat saya tetap akan menyokong :-).


Lina

4 comments:

atty's said...

semoga teman lina dpt buat keputusan yg terbaik utk dirinya

ieda said...

setuju dik
mgkin dia x nampak
berilah dia panduan dan jalan
harap2 dia boleh buat keputusan yg baik ;)

Lina said...

atty

ye kak ty dia dah pun buat keputusan dan rasanya itu yg terbaik utk dia

Lina said...

ieda

pendapat org luar ni cuma berapa percent je kak ieda sebenarnya yg penting apa yg dia sendiri nak