Friday, February 18, 2011

Menyakat Qistina

sejak dah sekolah tadika ni dah banyak perubahan pada qistina.  cara bercakap pun dah banyak perubahan.  dari mula dia pandai bercakap memang tak pelat cuma ada berapa huruf jer.  macam b jadi d.  contohnya kalau cakap habis jadi hadis hehe aku dengan en khairol selalu sakat dia pasal tu.

lagi satu ayat yang dia tuturkan tu teratur, tak adalah lintang-pukang.  lagi satu sekarang ni qistina dah suka dan kuat makan.  dulu-dulu kemain payah lagi nak suruh dia makan.  boleh mendatangkan amarah.  kalau balik dari tadika mesti lapar.  kadang-kadang saja jer tanya kat sekolah tak makan ker ataupun makan apa kat sekolah?  selalunya qistina akan jawab makan bubur.  aku ni jadi heran lak takkanlah hari-hari makan bubur yer dak.  bila tanya banyak-banyak kali barulah dia jawab betul hehe makan nasi goreng ker.

ohhh ini cerita masa aku cuti 14 & 15 hb ari tu.  petang 14 tu lepas ambil qistina dari tadika singgah kat rumah mertua aku jap.  kebetulan ayong, sepupu dia ada tidur kat situ.  wahhh apa lagi terus melompat nak tidur kat situ juga sebab ada ayong.  fyi, ayong ni bukan sebaya pun dengan dia dah besar, dah kerja semua tapi suka melayan ke dia tu yang qistina memang ngam dengan dia.  jadi memandangkan 15 hb tu cuti so kami benarkan dia tidur situ.

15hb malam lepas ayong hantar qistina balik rumah sebab esoknya nak sekolah kan, aku dengan en khairol saja je lar sakat dia.

"kakak ni tak sayang mama ngan ayah ngan adik lar tu"

"sayang ayong jer, tidur dengan ayong jer"

"taknak tidur dengan mama ngan ayah dah"

nak tau apa qistina jawab hehe...

"kakak mana ada sayang ayong, kakak sayanglar mama ngan ayah"

"kakak cuma rindukan ayong jer"

hehehe mungkin sebab kalau cakap sayang ayong rasa bersalah jadi dia cuma tukar jer jadi rindukan ayong jer.  hai aku dengan en khairol ni memang suka main dengan psikologi anak.  bila anak buat cam tu mula lar rasa sakit ati lak hehe.

Lina

6 comments:

shah-kayrul said...

sweetnyer budak2 klu dah petah bercakap, memang macam2 dicakapkan....

✿etiey erywan✿ said...

wah pandainya belit kan ayat. btw sweet dan memang bijak!

atty's said...

bijaknya qis..petah

Lina said...

shah-kayrul

yup klu nak marah pun x jd

Lina said...

etiey

tu lar pasal bole pulak dia pk cam tu

Lina said...

atty

thanks kak ty