Saturday, March 6, 2010

Hasil Kraftangan

Salam semua...

Aku nak sambung semula entry-entry aku yang tertunggak.  Kali ni nak cerita mengenai satu tempat kat Kuantan ni yang membuat dan menjual hasil kraftangan.



Inilah nama tempatnya Sri Niwana Duri Indah Kampung Cempaka.  Untuk makluman, tempat terletak di Kampung Cempaka, jalan menuju ke Pantai Sepat.  Kalau dari Kuantan, tempat ni terletak di sebelah kanan betul-betul di tepi jalan.

Ini owner dia sedang mengopek kelapa muda.  Kelapa muda ni memang ada disediakan untuk para pengunjung.  Dulu ada juga lemang dan ikan salai tapi jarang-jarang dah sekarang ni.  Untuk makluman juga semua barang kraftangan di kedai ni dibuat sendiri oleh Pakcik ni, dari mencari bahan sehinggalah siap.  Memang kreatif Pakcik ni.








Rehat-rehat di pangkin, macam kat kampung lak.


Lesung kayu


Pelbagai jenis bubu


Sambil tengok-tengok layan air kelapa muda sedap juga


Cantik kan tempat letak sudu dan straw ni


Antara artikel yang disiarkan dalam akhbar mengenai kedai ni


Tengah asyik mengorek isi kelapa muda


Pelbagai saiz gayung yang dibuat daripada tempurung kelapa


Tanglung ni aku dah tempah dan dah siap pun ada tergantung kat rumah


Cantik kan bubu ni jadi macam balung ayam lak

Kalau sesiapa yang berminat nak tempah ke apa bolehlah hubungi nombor ni yer 013-9349273.  Minta maaflah aku lupa nama Pakcik tu sebab aku dan Khairol panggil Pakcik je.  Walau bagaimanapun memang Pakcik ni sendiri yang jawab atau isteri dia.

Lina