Friday, October 17, 2008

Lawatan 5S ke TNB Kemaman

Hari Khamis, iaitu semalam aku dan ajk-ajk pelaksana 5S telah pergi ke TNB Kemaman untuk lawatan. Ok sesiapa yang tak tahu 5S ni aper biar aku terangkan sikit.

5S ni ialah satu amalan yang berasal dari Jepun. 5S ni adalah 5 perkataan Jepun iaitu Seiri = Sisih, Seiton = Susun, Seiso = Sapu, Seiketsu = Seragam dan Shitkuse = Sentiasa Amal. Amalan 5S ini adalah satu cara untuk mewujudkan satu persekitaran yang bersih, kemas, selesa dan selamat untuk kakitangan dan pelanggan. Sikit je lar ye aku terangkan nanti jadi cam taklimat lak hehehe.



TNB Kemaman ni dipilih sebagai tempat lawatan kami disebabkan mereka baru sahaja mendapat persijilan daripada MPC (Perbadanan Produktiviti Malaysia). Kami nak jadikan TNB Kemaman sebagai contoh dan untuk mendapatkan idea bagaimana nak melaksanakan 5S ni di pejabat kami.

Inilah contoh keadaannya bile dah dibuat 5S.


Ini consultant dari MPC yang mengiringi semasa lawatan kami, En. Yazid. Ena, hensemkan hehe...

Lawatan kami berakhir pada waktu tengahari dengan jamuan makan tengahari. Sampai semula ke Kuantan kira-kira pukul 4 petang. Buat keje sikit-sikit pukul 5 balik hehehe...





Lina

3 comments:

Ena said...

makkk aiiii...
encem banget seh...
weh pasni kalo p cuba gak bawak aku ni... kalo aku ade pasti aku suh dia dtg opis kiter ekekeke

buYut Gurl said...

hahaha...yg lain xheran sgt nk tgk..
tp tang lelaki tu, i sanggup tgk!!!
hahahaha

nurul said...

bgs kan tnb ade 5s.. masa praktikal org wat subtopik tajuk 5s... menang AKIPM lagi pastu... ;)