Thursday, June 26, 2008

Sepi

Hajat hati nak tengok filem Sepi yang hari pembukaannya pada hari ini. Aku layari cinemaonline.com nak tengok waktu tayangan. Bila melihat waktu tayangan di sebelah malam aku termenung sekejap. Ada 2 tayangan, pukul 7.20 dan 9.35 malam. Bukan ke 7.20 tu waktu maghrib? Takkan aku nak tengok waktu tu, memang sah-sah aku dan penonton lain yang beragama Islam tak sembahyang maghrib. Aku taknaklah tengok pukul 9.35 malam, aku rasa lewat sangat sebab esok hari bekerja. Kalau orang yang tak bekerja tu lainlah.

Aku jadi musykil pula bila jadi macam ni. Takkan pihak yang berkenaan tak kaji dulu waktu tayangan tu. Ini filem Melayu, dah tentu majoriti penontonnya orang Melayu yang sudah tentu-tentunya beragama Islam. Aku tak salahkan pemilik pawagam sebab dia mungkin bukan beragama Islam tapi pada mereka yang beragama Islam yang sedar perkara ini boleh memberitahu. Aku sebenarnya tak adalah alim sangat tapi solat ni sesuatu yang asas yang wajib kita buat. Jadi, pihak yang berwajib kenalah peka. Kalau masing-masing mengambil sikap tak apa, mereka yang bukan beragama Islam akan menganggap Islam ni agama yang sambil lewa je sebab mereka tengok orang Islam sendiri tak kisah sama ada acara itu mengambil waktu solat mereka atau tidak.

NotaHujungKaki : Aku perhatikan agama Islam sekarang ni senang diperkotak-katikkan oleh bangsa-bangsa lain yang bukan beragama Islam yang sebenarnya tahu Islam adalah agama yang mulia tapi mereka tidak mahu mengakuinya. Oleh itu, orang Islam kenalah bangkit membela agama kita agar dapat menangkis serangan-serangan daripada mereka ini.

No comments: