Wednesday, June 25, 2008

Majlis Perjumpaan Semula

Hati aku sebenarnya bercampur-baur memikirkan majlis ni. Ada rasa gembira sebab nak jumpa kembali kawan-kawan dan guru-guru yang dah lama tak dengar khabar, ada rasa debar memikirkan apakah reaksi aku dan reaksi mereka bila bertemu nanti, ada rasa kenapa perlu jumpa, baik tak payah jumpa, taklah mengembalikan kenangan lama yang ada manis dan ada pahit terutama sekali yang pahitlah, rasa rendah diri pun ada juga sebab aku ni bukanlah dalam kategori pelajar popular dan cemerlang, aku dalam kategori yang di tengah-tengah antara yang popular dan kurang popular, ada rasa mereka ni ingat ke aku? At the end, aku gagahkan juga diri dan positifkan diri aku untuk hadir.

Di majlis tersebut, aku enjoy sangat-sangat jumpa kawan-kawan dan guru-guru aku semula. Walaupun tak sampai separuh pun datang tapi itupun dah menggamatkan suasana. Aku tak dapat nak tunjukkan gambar di sini sebab aku tak ambil gambar pun. Kan ke kamera aku dah rosak. Semuanya aku tengok dah berjaya dalam hidup. Ada yang jadi kontraktor, pensyarah, jurutera, kerja bank, kerja swasta, kerja kerajaan, business sendiri dan banyak lagi. Ada yang bertemu jodoh di kalangan kami, setakat yang aku tahu ada 2 couple, ada kahwin dengan bangsa asing, ada yang dah ramai anak, 4 hingga 5 orang, ada yang dah jadi single semula dan ada yang masih belum bertemu jodoh. Aku tengok dari riak muka bekas guru-guru aku memang terpamer wajah bangga dengan kami semua.

Sebenarnya badge aku ni adalah pelajar pertama di sekolah aku dulu, Sekolah Menengah Tengku Panglima Perang Tengku Muhamad (sekarang ni dah jadi Sekolah Menengah Kebangsaan). Kira-kiranya product SPM pertama. Sekolah ni masa tu baru je buka dan kamilah perintis pertama sekolah tu. Masa tu seronok sebab kami ni pelajar-pelajar yang cemerlang dan tak banyak masalah disiplin (dengarnya sekarang ni sekolah kami ni teruk masalah disiplinnya). Memang bangga sangat jadi bekas pelajar sekolah ni.

Majlis perjumpaan ni berakhir dengan sesi bergambar dan dengan janji majlis seumpama ini akan diadakan lagi pada tahun-tahun hadapan. Mungkin 2 tahun sekali atau bila-bila yang penting memang kami akan berjumpa lagi. Masa nak balik tu ada yang masih tak berganjak lagi sebab masih seronok berbual. Aku terpaksa balik sebab kasihan anak dara aku walaupun aku masih nak berbual lagi. Aku balik dengan berlapang dada sebab majlis ni berjalan dengan lancar dan tidak seperti yang aku fikirkan pada mulanya.

NotaHujungKaki : Antara guru-guru yang hadir ialah Cikgu Bakar (kami panggil Cikgu Burn), Cikgu Taufik, Cikgu Ani, Cikgu Arbaayah dan 2 orang lagi aku tak ingat namanya (macam mana aku tak ingat ni). Antara kawan-kawan yang hadir ialah Wan Kamarul (bekas ketua pengawas), Norhidayah (ajk majlis dan isteri kepada Wan Kamarul), Syalbia Vianty (bekas penolong ketua pengawas dan ajk majlis), Wan Zaitun (ajk majlis), Aida (ajk majlis), Nurhamazidah, Haryati, Mik Norhayati, Rafeah, Suzyati, Umi, Wan Zarina, Zalela, Wan Halimah, Rushdi, Ayob, Nurul Huda dan Fairuz (suami isteri), Idzham dan ramai lagi (minta maaf kalau tak sebut sebab tak berapa ingat nama).

No comments: