Wednesday, January 16, 2008

Student - Part 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

So, ni aku nak sambung lagi cerita masa aku jadi student dulu. Part 2 ni cerita aku semasa di sekolah menengah. Oleh kerana lepas UPSR aku tak memohon ke mana-mana sekolah berasrama jadi aku pun masuk sekolah yang berhampiran iaitu Sekolah Menengah Paya Besar, Kuantan, Pahang. Disebabkan result UPSR aku yang bagus aku ditempatkan di kelas yang teratas bagi Form 1. Rupa-rupanya ramai jugak rakan sekelas aku yang dapat result macam aku 5A dan 4A 1B. Masa ni aku dan Liza pergi dan balik dari sekolah bersama-sama dengan basikal.

Tak sampai sebulan aku kat situ, aku dapat surat offer ke sebuah sekolah baru di Indera Mahkota. Sekolah tu ada menyediakan kelas-kelas rancangan khas untuk student-student UPSR yang resultnya cemerlang tapi tak apply ke mana-mana ataupun tak dapat. Aku pun masuklah ke sekolah tu iaitu Sekolah Menengah Tengku Panglima Perang Tengku Muhamad. Panjang kan nama sekolahnya. Di sekolah tu di sediakan 3 kelas rancangan khas dan yang lain-lain kelas biasa. Sekolah tu baru je dibuka pada tahun tu iaitu Tahun 1990 dan aku serta rakan-rakan lain adalah badge pertama di sekolah tersebut. Jadi cuma ada student Form 1 je lah pada tahun tersebut.

Aku ditempatkan di kelas pertama rancangan khas. Di sinilah aku mengenali Zahrul Zaini, Mik Norhayati, Norhidayah, Wan Zaitun, Zalipah, Syalbia Vianty, Azairmawati dan ramai lagilah. Rakan-rakan masa di sekolah rendah pun ada juga iaitu Rushdi, Muzaffar dan Marissa Adah. Walau bagaimanapun semasa nak masuk ke Form 2 Marissa Adah telah bertukar ke Kuala Lumpur. Lepas tu terus kitorang lost contact. Alih-alih aku baca dalam paper pasal perkahwinan dia dengan pemain bola sepak yang aku dah tak ingat apa namanya. Dalam paper tu tulis Marissa ni student kat Universiti Petronas. Aku memang nak contact dia semula sebab masa sekolah tu boleh dikatakan kitorang ni close jugak.

Oklah berbalik kepada cerita aku, masa aku Form 2 dan Form 3 aku turun kelas ke kelas kedua. Tak taulah kenapa tapi pelajaran aku memang menurun sikit masa Form 1. Masa ni aku close dengan Wan Zaitun, Zahrul Zaini, juga dengan Nor Arniati, Noraida, Norfidawati, Irdawaty, Norazida, Emma dan ramai lagilah. Masa Form 3 aku menghadapi peperiksaan SRP (sekarang ni dipanggil PMR). Masa periksa ni aku buat lebih kurang je dapatlah Agregat 12. Lepas cuti sekolah dan naik ke Form 4 barulah boleh decide sama ada nak masuk kelas sains atau sastera.

Masuk sekolah masa Form 4 aku decide nak pilih kelas sains. Waktu ni sesiapa yang masuk kelas sains memang dianggap terer la heheh kononnya. Masa Form 4 dan Form 5 ni aku close dengan Zahrul Zaini. Yang lain seperti Wan Zaitun, Zalipah, Norhidayah, Nurhamazidah dan Siti Nor'Ain pun baik jugak. Masa Form 5 result SPM aku teruk dapat Pangkat 2 dengan Agregat 25, lebih 1 mata kalau tidak dapat Pangkat 1. Frust tak boleh nak cakaplah barulah fikir apasal tak study betul-betul segala.

Kadang-kadang bila diingat semula aku tersenyum sendiri. Sekarang ni ada jugaklah beberapa orang yang aku masih jumpa. Ada seorang tu Norlelawati kerja satu ofis dengan aku. Tak sangka langsung. Lepas tu ada seorang pegawai kat ofis aku ni bekas guru kat sekolah tu. Ada seorang lagi guru ni yang memang best dan buat aku minat dan tinggi markah aku dalam Sejarah, Cikgu Bakar pulak sedara belah suami aku. Zahrul Zaini aku dah lama tak jumpa sebab dia kerja di Penang. Siap beli rumah kat sana lagi. Nurhamazidah lak masih ada di Kuantan bekerja di Hong Leong Bank. Siti Nor'Ain ada jumpa sekali sebab dia interview kat tempat aku. Norazida pun ada juga terjumpa masa dia masih berkahwin dan selepas bercerai. Yang lain-lain ada yang memang dah lost contact langsung.

Inilah serba sedikit cerita aku semasa di sekolah menengah. Nanti aku cerita pula kenangan yang paling best masa aku di universiti di Part 3. Wassalam.

No comments: