Wednesday, November 14, 2007

Demam

Malam semalam aku bawa anak pergi klinik sebab dah seminggu lebih keadaan anak aku macam tu je. Sekejap demam sekejap ok. Khairol pula kena overtime so aku pegi dengan bapa mertua aku. Ramai juga orang yang tunggu giliran. Kebanyakannya bawa anak-anak yang demam. Memang musim demam la sekarang ni. Nasib baik doktor yang selalu aku jumpa tu ada. Doktor Nurita namanya, memang bagus doktor ni. Friendly ya amat. Seronok kalau jumpa dia. Oleh kerana aku nak jumpa Dr Nurita ni jadi lambat la giliran sebab yang sebelum aku pun ramai juga nak jumpa dia.

Bila sampai giliran, aku pun cerita kat dr apa yang berlaku kat anak aku. So, dia buat conclusion anak aku kena jangkitan virus. Memang biasa la kena kat budak-budak. Ye lar budak-budak semua benda nak masuk mulut. Lepas tu dr nurita tanya la macam mana anak aku kat rumah, aktif ke, selera makan dia, minat dia. Aku cakap la anak aku memang lasak, demam-demam pun berlari jugak panjat kerusi la ikut suka dia la. Makan pun selera semua nak tak muntah tak apa, tak melepek la kiranya. Dr Nurita kata kalau cam tu oklah, anak aku tak adalah teruk sangat cuma kadang-kadang suhu badan naik. Itu yang buat kita risau. Lagi satu perut anak aku banyak angin sebab tu dia berak-berak. Seperti biasa bagi ubat kali ni botol besar sikit. Ubat demam, selsema, batuk + kahak dan ubat titis untuk meredakan pernafasan disebabkan selsema dia. Semua sekali RM30.
Balik dari klinik terus bagi ubat kat anak aku. Sorang pegawai kat ofis aku kata kalau demam berlarutan macam tu mesti berkaitan dengan perut. Dia suggest la ubat cara kampung guna daun ketumbit dengan daun kacang hantu, campur dengan kapur makan skit lepas tu ramas-ramas. Kemudian sapu kat perut dan pakaikan barut. Nak cuba juga dan minta tolong dengan pegawai aku carikan daun tu sebab mertua aku pun tak berapa kenal. Aku tak kisah buat macam mana pun asalkan anak aku sihat macam dulu. Kesian tengok dia asik merengek je. Sejak anak aku tak berapa sihat ni memang manja sikit. Nak melekap je dengan aku. Tak sampai hati juga tengok dia. Sibuk macam mana pun aku dukung juga dia, peluk dia. Dalam tak sihat tu pun degil juga. Itu la tak tau nak kata dia demam ke tak hehe. Qistina you are my sunshine!

1 comment:

huddy the cutest... said...

ala comelnye tina pakai spek..huhu..mesti makin nakal..mcm tomboy!