Tuesday, July 10, 2007

Hijaukan Bumi

Cuti ujung minggu ari tuh suami plan nak bertukang, buat pangkin tempat letak pasu bunga kat beranda umah. Aku ade cakap nak tanam bende2 asas nih cam daun kunyit, daun kesum, cili dan macam2 lagi lar. So, suami pun menyatakan kesanggupannya nak buat pangkin tuh. Dia pun beli lar kayu dan bende yang perlu. Aku bior je lar taknak masuk campur coz dia dah sanggup kan hehee... jahat ek aku nih. Mula2 buat dia kata paku yang dia beli beso sangat sampai pecah kayu tuh. Dia pegi lar beli paku yang kecik skit. Pas tuh dia kata kayu tu lak kecik sangat. Dia pun keluar gi beli kayu yang beso skit. Aku pun tak tau design camne suami nak buat. Last2 selepas beberapa pindaan dan perubahan... ini lah rupanya pangkin tuh.



Cam tak kukuh je kan tengok. Eiii... ape lar aku nih. Patut bersyukur lar suami nak buat kan. Kalo dia buat dekkk jer lagi lar sakit ati kan. Ape2 pun tima kasih ek abang.

Petang semalam masa gi amik anak kat umah mak mentua, kami pun mintak izin nak amik pokok cili ngan daun kunyit dia. Emm... bagus anak menantu ni ek. Orang penat2 tanam dia pakai amik jer... ehhh... dah lama mintak nih tau. Diorang pun cakap amik jer. Sebab ade banyak pokok cili tuh. Pak mentua aku tuh rajin menyemai. Lgpun dah ade buah dah, so senang lar kan takyak nak tunggu lama2.

Pokok cili (buah banyak tp tak berape nampak)

Pokok daun kunyit (subur ek daunnyer)

Pas nih banyak lar keje nak buat kat beranda tuh. Banyak idea dalam kepala nih. Konon2 cam deko bersama eric lar nih. Bese lar duk umah bertingkat2 nih, berkongsi bumbung dan lantai ngan umah orang, tanah nak menanam nih takde lar. Kene lar menanam dalam pasu jer. Lagipun aku suka pokok2 nih. Sejuk jer mata memandang.
Okeh lain kali aku cite lagi pokok ape yang aku nak tanam lagi.

1 comment:

Anonymous said...

haha..skang rajin eh? zaman bujang dulu keje tido jek..ahaha... ok ar tu tanam pun best ape..nak masak petik saja!